Teikneserieblogg

nettserier.no

Logg inn:

Siste blogginnlegg

Nyaste blogginnlegg av Nils Petter Smeby:

Nyaste blogginnlegg av andre forfattarar:

Det finnes åtte tall mellom en og ti

Nils Petter Smeby, 30.12.2007, 22:06

Noe av det fineste med Nettserier er tilbakemeldingene. Selv har jeg gjort flere konkrete forandringer i måten jeg tegner på, basert på kommentarer herfra.

Stemmegivningen er kanskje ikke fullt så nyttig , men likevel interessant. Snittkarakteren påvirkes av to faktorer: hvor mange som liker serien og hvor høy kvalitet den har. Eller med andre ord: Noen gir høy karakter til det de liker, og lav karakter til det de misliker (av ulike grunner). Andre prøver å bedømme seriene mer objektivt.

Begge deler er selvsagt like greit, men de som prøver å gi poeng etter objektive kriterier har en vanskeligere jobb. Derfor har jeg satt opp en liste over hvordan jeg ville ha stemt hvis jeg hadde stemt. Kanskje den kan være til hjelp for noen. Men jeg understreker at listen kun er ment som en personlig ytring, og ikke er noe forsøk på veiledning. Alle og en hver må få stemme akkurat slik de selv vil.

10: Bra nok til å komme på trykk i M.

9: Bra nok til å komme på trykk i Larson.

8: Bra nok til å komme på trykk i en serieblekke for debutanter.

7: Bra, men det er detaljer i manus eller tegninger som du må forbedre før dette kan komme på trykk noe sted.

6: Lovende, men du har fortsatt et stykke å gå før dette kan publiseres.

5: Bra til å være en ren amatørserie.

4: Fint at du liker å lage serier, men dette bærer preg av slurv.

3: Dårlig, men du har muligens et lite snev av talent. Skjerp deg.

2: Urdårlig, men likevel var det et lite fnugg av noe jeg likte.

1: Akk ja …

Kommenter denne artikkelen

Du må vera innlogga på nettserier.no for å kunne skrive kommentarar. Bruk verktylinja øvst på sida for å logge deg inn eller registrere deg som brukar.

Kommentarar til denne artikkelen (26)

Ganske så eng med Smeby her og selv 8 bør henge høyere enn de fleste her gir. Etter min mening bør man ikke gi over 7 hvis det ikke er BRA. Og jeg mener ikke bra for fjortis å være, men bra uansett. Ikke gi poeng til venner bare fordi du vil ha samme poeng igjen.

hepster, 30.12.2007, 23:04


Veldig enig med hepster her, ja. Ser ofte ganske dårlige serier, både innholdsmessig dårlig og slurvete tegna, få 7 og 8, mens serier som er bedre får kanskje 5, 6 hvis de er heldige.. er noe som ikke stemmer helt da, synes jeg O.o

carannilion, 31.12.2007, 00:08


Det er klart de øverste poengsummene bør henge høyt hvis de skal ha mening.

kartonist, 31.12.2007, 00:28


fordi noen som skaffer seg to brukere og stemmer seg sjøl oppover...

Jansson, 31.12.2007, 00:45


Jeg har valgt å stemme subjektivt ut fra min egen smak som tegneserieleser heller enn å prøve å agere objektiv anmelder. Dermed honorerer jeg innhold høyere enn utførelse. Fra en utgivers synspunkt tror jeg subjektiv stemmegivning vil være vel så interessant som den tilnærmet objektive. Det hjelper lite om en serie ser praktfull ut, hvis den verken er morsom, spennende eller på andre måter innholdsmessig fengende. Og motsatt: En vittig eller underfundig serie kan ha høy publikumsappell selv om den er primitivt laget. Hvis Olaf heller ønsker at alle skal prøve å stemme etter så objektive kriterier som mulig, vil jeg selvfølgelig rette meg etter det.

Frk. Blips, 31.12.2007, 02:19


Fin liste dette her. Selv gir jeg karakter etter i hvor stor grad jeg ble underholdt(og jeg underholdes bedre dersom tegningene er gode også), og er svært sparsom med både 1ere og 10ere.

Deloty, 31.12.2007, 10:40


Jeg har gjort en god del musikkanmeldelser opp gjennom årene, og prøver da ofte å finne en balanse mellom subjektiv og objektiv stemmegiving. Det er umulig for meg å være rent objektiv om musikk så om jeg må skrive anmeldelse av ei Within Temptation-skive blir den farga av mine motforestillinger mot sjeleløs musikk om den er aldri så proft laget. Likevel er det viktig å beholde den objektive vinkelen da man skal gi andre personer et innsyn i produktet, og man skal være nogenlunde profesjonell i tillegg.

Når jeg stemmer her derimot, blir det mer svart/hvitt. Innen musikk har jeg gitt toppkarakter 4-5 ganger totalt, ofte fordi det rett og slett tar år før jeg vet om en skive er så god at den i mine ører er en klassiker. Mens når jeg leser en sjarmerende Arild-side som får meg til å fnise ukontrollert på kontoret gir jeg noen ganger en litt vel entusiastisk karakter.

Men jeg er fortsatt fan av nyansering, og gir derfor oftere 2-4 og 8-9. 5-7 bruker jeg lite fordi serien da ikke engasjerer meg nok til å gidde å logge på for å gi karakter.

Uansett: Kriteriene til Nils Petter her er veldig gode å ha i bakhodet.

Rhythmatist, 31.12.2007, 11:22


Genial liste, BURDE stå på forsiden.

Kritikeren, 31.12.2007, 12:53


Jeg er først og fremst opptatt av at Nettserier skal være en utklekkingsanstalt for nye talenter, siden det ser ut til at en del av de etablerte norske serieskaperne er i ferd med å gå trøtt (eller kanskje det er jeg som er gått trøtt på dem). Jeg vil ha nye serier, og jeg vil ha dem i distribuert til butikkhyllene. Både fordi de nye serieskaperne da kanskje kan klare å leve av det de produserer, og fordi det å kjøpe tegneserier i nærbutikken er en god norsk tradisjon som vi bør beholde.

Derfor er det viktig at de som legger ut sine produkter på Nettserier, får gode råd om hvordan de kan forbedre seg. Noen av dem trenger et korrektiv for å ta steget fra ”brukbar” til ”skikkelig bra”. Er du og jeg og alle de andre her rette personer til å gi dette korrektivet? Aner ikke. Men jeg tror en rimelig oppvakt serieskaper nesten alltid vil finne noe nyttig i summen av de kommentarene han/hun får.

Blips skriver: ”Fra en utgivers synspunkt tror jeg subjektiv stemmegivning vil være vel så interessant som den tilnærmet objektive. Det hjelper lite om en serie ser praktfull ut, hvis den verken er morsom, spennende eller på andre måter innholdsmessig fengende.”

Enig, selvfølgelig. Men en slik serie ville jo aldri blitt utgitt, og den hadde vel heller ikke fått toppscore på Nettserier. Vi har jo sett eksempler på folk som tegner fantastisk, men som ikke helt har fått dreis på historien ennå. De får klar beskjed gjennom kommentarene.

Og så må vi ikke glemme at det motsatte også er tilfelle: Det hjelper lite om en serie har verdens beste plot eller morsomste vitser hvis handlingen tåkelegges av en grumsete eller uinspirert strek. Det spesielle med tegneserier er jo SAMSPILLET mellom tekst og bilder. Det er først når dette fungerer at magien oppstår.

Hittil har vel de fleste vært enige i det jeg har skrevet, så la oss tenne en brannfakkel til slutt: Det finnes jo nemlig et tredje element som en potensiell serieredaktør må vurdere før han/hun kjøper en serie, nemlig innholdets ART. Dette er et kommersielt marked og hvis innholdet i en serie er veldig kontroversielt, må redaktøren ta dette med i betraktning. Kort fortalt er det vel sånn i våre dager at det er greit å være kontroversiell hvis du samtidig er GOD. Litt som i gamle dager da det var OK å ha sex- og voldsscener i filmer hvis det var ”kunstnerisk nødvendige”.

Det er dårlig med kontroversielle bidrag på Nettserier. Vi har en serie som dyrker banning, dop og ekstrem vold. Jeg bruker ordet ”dyrker” for …. sorry …. Jeg finner ikke snev av ironi eller selvironi i disse rutene. For meg er det bare ekstremt og ekkelt, og opphavsmennene avslører at de selv er akkurat den typen wannabes som serien påstår at den gjør narr av. Nå er kanskje ikke hensikten med den serien å få den publisert i et Egmont-album, men mitt poeng er: Selv en ekstrem serie må ha et hjerte (eller i hvert fall en kjerne). Det må ligge noe bak alt det fæle. Det hele må også presenteres med et minimum av talent eller i hvert fall formidlingsevne. At voksne eller halvvoksne serieskapere bevisst tegner som en 6-åring blir bare dumt.

Så …. Når får vi den første VIRKELIG kontroversielle grenseknusende serien her? Jeg har merket med et par som viser lovende takter, eller kanskje du som leser dette har noe på disken som du ikke har våget å legge ut ennå? Kom igjen!

Nils Petter Smeby, 31.12.2007, 17:53


Jeg vil dessuten oppfordre alle som måtte være uenige i andres karaktersetting, til å utjevne skjevhetene ved å avgi sin egen stemme.

Frk. Blips, 31.12.2007, 19:40


Jeg liker som oftest ikke karakterer, da helst når jeg leser film-, bok- eller spillanmeldelser. Hele karakterskalaen må brukes, og det blir nytteløst om 9 er "must buy", mens 6 er "styr unna, ditt svin!". 6 er en over middels karakter, og det kan også være et godt produkt for spesielt interesserte.

Men dette har egentlig ikke så mye med karaktersettingen her på nettserier å gjøre, jeg er ganske ny her så jeg har egentlig ikke et godt nok grunnlag for å uttale meg. Likte også Mr. Sembys forklaring ganske godt, flere burde ta en titt på den.

Melkeman, 31.12.2007, 19:58


Wow! Du er sannelig en oppegående fyr, Nils Petter! Jeg stikker å kjøper en hatt, og tar den av for deg.

Deloty, 31.12.2007, 20:09


*Merke listen til Nils Petter*

Erik, 02.01.2008, 13:23


...Og skrive ut skrev jeg også, men det kom visst ikke med....

Erik, 02.01.2008, 13:23


Jeg har kommet på trykk i M så ergo er jeg en 10. X3

Quakeulf, 02.01.2008, 23:59


Grattis, Quakeulf, vel fortjent! Med hvilken serie og i hvilket nummer?

Frk. Blips, 03.01.2008, 01:18


"Rust" sammen med Øystein Runde i et nummer i juni eller noe i sommeren 2007. Jeg ble ikke så fornøyd med fargelegginga mi, da. :p

Quakeulf, 03.01.2008, 01:47


Ja, den, ja, den husker jeg! I et robotnummer, var det ikke? Nå er ikke jeg på langt nær så nøye på fargelegging som du er, men tegningene dine var ihvertfall 10-poengers.

Frk. Blips, 03.01.2008, 02:17


Gratulerer! Kanskje noen burde lage en liste over hvilke blader og aviser som har plukket opp talenter fra Nettserier? En slik liste kunne stå på startsiden og kanskje inspirere flere til å sende inn bidrag.

Nils Petter Smeby, 03.01.2008, 15:40


Vi har jo denne.

Morten, 03.01.2008, 16:03


No som vi har hatt karaktersystemet ei stund, må eg seie at eg har innsett ein ting: Det fungerer ikkje. Så det er ingen vits i å ta det alt for seriøst, det kjem til å forsvinne igjen i nær framtid.

Olaf, 04.01.2008, 01:30


Javel, jeg kan nok leve med det.

Men idèen var god i utgangspunktet.

Deloty, 04.01.2008, 08:55


Dagens godnyhet fra Olav <3

Geremino, 04.01.2008, 11:15


Karaktersystemet var veldig interessant da det var mange som brukte det. For min egen del unnskylder jeg meg med at det etterhvert ble et ork å bestemme seg for "riktig" karakter, at jeg heller droppet å stemme. Kanskje skyldes dette for nyansert skala. 10 er grei. Det samme med 1. Men parene 8-9, 6-7, 4-5, 2-3 blir for like for meg.

Uansett, det er vel slik med de fleste ting - det er morsomst i begynnelsen.

HerrBarium, 04.01.2008, 13:36


MEN det er jo mange ganger flere som gir poeng enn kommenterer, det må vel være bra? Kjekt å vise at en er sett

JanH, 04.01.2008, 13:55


Men så igjen er jo en kommentarer mange ganger mer verdt enn en karakter.

Og sidevisningstallet viser jo i hvilken grad serien din blir sett.

Deloty, 05.01.2008, 11:32


Gå til bloggoversikta

Gå tilbake til hovudsida

nettserier.no blir drive av Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. E-post: post@nettserier.no. Vevmeister: Olaf Moriarty Solstrand.