Teikneserieblogg

nettserier.no

Logg inn:

Siste blogginnlegg

Nyaste blogginnlegg av HerrBarium:

Nyaste blogginnlegg av andre forfattarar:

Zofies verden - nettmøte på onsdag

HerrBarium, 09.10.2007, 19:26

Skaperne bak den friske stripeserien Zofies verden stiller opp i nettmøte hos dagbladet i morgen, så da vet dere det! Blir spennende å se hva de kommer med av info om skapelsesprosessen bak denne mystiske serien.

Kommenter denne artikkelen

Du må vera innlogga på nettserier.no for å kunne skrive kommentarar. Bruk verktylinja øvst på sida for å logge deg inn eller registrere deg som brukar.

Kommentarar til denne artikkelen (18)

Mystisk ja... Selv er jeg ingen stor fan av denne serien, så det største mysteriet er for min del hvordan de i det hele tatt har fått den på trykk.

OKcancel, 09.10.2007, 21:48


Kjønnskvotering?

Men seriøst, jeg liker popkunst/raster-stilen, så dette er ikke det verste jeg leser, selv om utførelsen kan være noe slurvete og sex- og kjønnsvitsene kommer litt for tett. Men det jeg liker aller mest, er ironien med å basere en tegneserie på en kunststil som igjen er basert på tegneserier. Minner meg om Tommy og Tigern-stripa der Tommy i adjektivform greier ut om forskjellene mellom tegneserie- og kunstmediet. "Hva med en tegneserie om et maleri av en tegneserie?" (eller kanskje det var "Hva med et maleri av en tegneserie om et maleri?") spør Tigern. Noen som husker hva Tommy svarer?

HerrBarium, 09.10.2007, 22:07


Enig med OKcancel, skjønner ikke bæret av denne serien selv og hvordan denne poengløse greia har klart å komme på seg på trykk er for meg et mysterium større enn Jack the ripper eller Avskylige snømannen.

Alexander, 09.10.2007, 23:20


HB, jeg bladde gjennom de T&T jeg hadde liggende innen rekkevidde og fant ikke den episoden, så jeg prøvde å snoke litt rundt på nettet og fant en side som siterer originalvesjonen. Går ut fra at den er korrekt.

Calvin: A painting. Moving. Spiritually enriching. Sublime. "High" art!

The comic strip. Vapid. Juvenile. Commercial hack work. "Low" art.

A painting of a comic strip panel. Sophisticated irony. Philosophically challenging. "High" art.

Hobbes: Suppose I draw a cartoon of a painting of a comic strip?

Calvin: Sophomoric, intellectually sterile. "Low" art.

Won-Tolla, 10.10.2007, 05:22


Det går en diskusjon om serien på pondusbloggen. Serieskaperne stjeler jo friskt fra gamle agent x9 etc og lager sine egne tekster. Det er visst lov jrf redaktøren av pondus. Det var noen som foreslo de kunne ta gamle pondus striper og legge ny tekst, men det likte han visst ikke:-)

Alfred Hansen, 10.10.2007, 06:28


Skjønner ikke stort av Zofies verden jeg heller, og enig med OCcancel og Alexander når det gjelder det å komme på trykk.

Jonas, 10.10.2007, 11:39


Supert! Won-Tolla, det var akkurat de linjene jeg fisket etter. Bra stripe. Og "HB" får meg til å føle meg som den kule eldstesønnen i en familiesitcom fra tidlig nittitall :) Av en eller annen grunn.

Men uansett, så ser jeg på skaperne av Zofies verden som noen som tar en gammel Chevrolet som står under en presenning i en hage og ruster, pusser den opp, gjør den kjørbar og dermed gir den nytt liv.

HerrBarium, 10.10.2007, 13:36


Syens Zofies verden er den desidert morsomste serien i Pondus for tiden, jeg. Og at utgiverne av bladet har drevet kjønnskvotering, tror jeg ingenting på! Må i såfall være noe de har begynt med i det aller siste...

Frk. Blips, 10.10.2007, 16:07


Hvor kommer alt dette pratet om kjønnskvotering fra?
Karine haaland nevnte det såvidt som en trussel i Piray en gang, men ellers har jeg ikke sett en dritt til det.
Og humor kan jo ikke kvoteres inn, uansett hvordan det gjøres.

Geremino, 11.10.2007, 10:52


Jeg brukte ordet i mitt svar til OKCancel, men som du ser avfeide jeg det som tull i samme innlegg.

HerrBarium, 11.10.2007, 13:02


Synes det hadde vært betraktelig mer stil over det hele om de tegna alt selv fra scratch. Sånn tegneserie-sampling vet jeg ikke helt hva jeg synes om. Vi hadde jo et tilfelle her på Nettserier hvor en Garfieldstripe var blitt kopiert og teksten var ny - er sånt helt greit liksom? Hvor går grensen for "sampling"?

Romar, 11.10.2007, 13:11


Sampling KAN funke i enkelte tilfeller, men det Zofies verden gjør er...latskap.
Hadde de tegna alt selv så hadde jeg nok likt serien bedre.

Forresten, "#hemmis" tilhører Kristoffer og Ola.
Hvis dere har noe imot dette, så si ifra, så er den borte:)

Geremino, 11.10.2007, 14:07


Deler dine motforestillinger mot å klippe fra andres serier, Romar. Men i Zofies verden synes jeg resultatet er blitt så komisk at jeg fortrenger det tvilsomme aspektet.

Frk. Blips, 11.10.2007, 14:08


Når det gjelder å sette ny tekst til Pusur, Donald-avisstriper eller Dilbert for den saks skyld, så er jo dette identifiserbare serier med særegne figurer, i motsetning til seriene som Zofies verden bruker, som er "pregløse" (for å bruke Pondus-redaktørens ord). Sistnevnte er jo helt realistiske mennesker, med helt vanlige klær (ofte uten), så de opprinnelige tegnerne har jo heller ikke skapt disse selv, men bare "tegnet av" virkeligheten! Og hvem har copyright på virkeligheten?

Folka bak Zofies verden mister mye kredibilitet av å ikke tegne selv, det er ikke til å komme bort ifra. Men det er jo her humoren ligger, at man kan se at det er noe som ikke stemmer helt i samspillet mellom tekst og tegninger. Ville de fått til dette ved å tegne de superrealistiske krimposeringene selv?

Jeg mener det må være lov å bruke av andre, hvis det fører til at man skaper noe nytt og spennende. Tenk på bandet the Verve. De tok fra noen andre, Andrew Oldham Orchestra, men resultatet ble den fantastiske sangen Bittersweet Symphony. Det syns jeg går an.

HerrBarium, 11.10.2007, 15:37


Godt poeng, HerrBarium! Hele komikken i Zofies verden hviler på misforholdet mellom tekst og tegninger. Samme prinsippet som Jan Stenmark benytter seg av, forskjellen er bare at han tekster gamle fotografier.

Frk. Blips, 11.10.2007, 16:33


Vet ikke om jeg er helt enig i den betraktningen, HerrBarium. De kopierer en viss stil, ikke et hvilketsomhelst såkalt virkelighetsnært menneske. Det er heller ikke slik at det ville være like fritt fram å kopiere eksempelvis Marvelserier på samme måte. Jeg nevnte i et innlegg i Pondusbloggen eksempler som 91 Stomperud, Vangsgutane og Smørbukk. Ville det være like fritt fram å "sample" fra disse? Eller er det problematisk fordi de er norske? Og ville Dagbladet vært like ivrig til å sette noe sånt på trykk?

Jeg understreker at jeg ikke har noe spesielt imot serien - jeg ler godt av mange av Zofies verdener, men det er selve prinsippet rundt konseptet som gir meg litt hodebry.

Romar, 11.10.2007, 20:10


Hm, ja, kanskje serien blir godtatt fordi den "foredler" det vi nordmenn gjerne kaller for pregløse, tanketomme og intetsigende serier og selv ikke har et forhold til. Kanskje en amerikaner ville følt seg mer ubekvem med det siden dette er serier som denne har vokst opp med.

Men jeg holder fremdeles en knapp på at seriene du nevner, Stomperud, Vangsgutane og Smørbukk har et særpreg og man kunne pekt ut(i alle fall tør jeg påstå at hovedpersonene har det, jeg vil ikke skryte på meg å ha lest mye av disse seriene). Kanskje fordi jeg er norsk. Men jeg er enig i at de befinner seg i grenseland.

HerrBarium, 11.10.2007, 20:58


Salg og signering av den første Zofies verden-boka på TRONSMO (Oslo) i dag kl. seksten!

HerrBarium, 14.08.2008, 13:21


Gå til bloggoversikta

Gå tilbake til hovudsida

nettserier.no blir drive av Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. E-post: post@nettserier.no. Vevmeister: Olaf Moriarty Solstrand.