Teikneserieblogg

nettserier.no

Logg inn:

Siste blogginnlegg

Nyaste blogginnlegg av hepster:

Nyaste blogginnlegg av andre forfattarar:

Slappfisker?

hepster, 12.07.2007, 19:14

Generelt lite kommentarer i sommer synes jeg. Mange er sikkert på ferie, men jeg ser det er mange som likevel er innom de forskjellige sidene, da bør man gidde å legge fra seg noen meninger på godt eller vondt, spesielt det siste..det er vel ikke bare en koseklubb dette? Det burde også være mulig å kommentere uten å være innlogget..jaja, min menig. Fortsatt god sommer:-)

Kommenter denne artikkelen

Du må vera innlogga på nettserier.no for å kunne skrive kommentarar. Bruk verktylinja øvst på sida for å logge deg inn eller registrere deg som brukar.

Kommentarar til denne artikkelen (38)

jeg lurer på å ta meg litt sammen!
men det du sier om å poste komentarer uten å være inlogga, da blir det som oftest noe vill spamming. noe jeg tror ingen vil ha godt av.
og kritikk har alle godt av i blandt!

Pexi, 12.07.2007, 20:22


Hvem er du?

Løytnant Roderik, 12.07.2007, 21:34


jeg tegner fluer og sneiler, om det var meg du lurt på...

Pexi, 12.07.2007, 22:27


Jeg jobber og sliter. Lite tid, med andre ord.

Quakeulf, 12.07.2007, 23:01


Vedrørende kommentarer uten innlogging er det noe Hr Olaf har hatt på to do listen en stund. Forhåpentligvis prøves det ut når han får tid. Tror ikke denne siden er opplagt skyteskive for useriøse. Det er tross alt mulig å lage seg en profil med falske e-mailadresser uansett.

hepster, 13.07.2007, 00:08


Jeg løper rundt i Bergens smauer og jakter på hekser, så unnskyld meg..

Tomte, 13.07.2007, 00:48


Jeg konsentrerer meg om å tegne et album som skal være klart til høsten, og må bruke litt tid på det. Ettersom tegneseriene ikke skal ut på Nettserier gidder jeg ikke å engasjere meg så veldig hardt her heller for øyeblikket, dessverre.

Eirik, 13.07.2007, 01:40


Her var mange gode unnskyldninger, mitt poeng er fortsatt at gidder man lese gjennom siste dagers bidrag. så koster det lite å komme med noen kommentarer. Fortsatt savner jeg tøffere kritikk, spesielt fra dem som virkelig er flinke. Ikke vær så redd for å miste noen favorittpoeng. Det største problemet for mange er ikke at det er direkte dårlig, men at det er intetsigende og kjeeeedelig. Det må folk kunne tåle at andre mener. Enkelte av de som har populære serier synes jeg er ganske restriktive med å kommentere andres serier, gi og få med samme sinn da...

hepster, 13.07.2007, 09:39


Tjah, jeg klagde på serien the dead and not yets og dens bruk av samme bilde tre dager på rad og nå ser det ut til at serien er trukket? Tåler man ikke høre slikt da? Virket ellers som et stort talent.

Alfred Hansen, 13.07.2007, 09:51


Jeg tegner også for tida, så er opptatt. Har vel ikke lest mye på nettserier de siste dagene.

Torgeir, 13.07.2007, 11:03


Er her ikke så ofte, men prøver å si noe når jeg kan.

JanH, 13.07.2007, 12:56


For å komme med en opplagt unnskyldning selv: har rett og slett ikke tid til å komme med annet enn iblandt et lite klapp på skulderen her og der når jeg synes det er fortjent.
Å komme med god konstruktiv kritikk der det virkelig trengs er noe jeg godt kan gjøre iblandt, men da må jeg ha tid og energi til det.

Dadaph, 13.07.2007, 15:09


You got me! har ikke tid til slik, nei :) Jeg er generelt dårlig til å kommentere, dessverre. Føler vel ikke at det jeg har å si er så viktig.

englefjes, 13.07.2007, 19:30


fordi tross alt så er jeg bare en ungdom i en haug av andre.

englefjes, 13.07.2007, 19:31


Det er vel fortsatt ungdommen som leser mest tegneserier så din mening er viktig:-)

hepster, 14.07.2007, 00:51


En funksjon jeg godt kunne ha tenkt meg i tillegg til kommentar-funksjonen, er en mulighet til å gi hver enkelt stripe karakter/poeng - f.eks. fra 1 til 6, - på samme måte som med terningkast. I oppstartsfasen av en ny serie er det nyttig å få tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke, men man ser jo oftest at det er de etablerte seriene som får flest kommentarer, og i mindre grad de ferske seriene (som kanskje har størst behov for tilbakemeldinger). Gjennom å legge inn en mulighet for å stemme på de enkelte seriene ville man kunne se på poengsnittet av alle stemmer, samt det totale antall stemmer som er avgitt, og dermed raskt få en pekepinn på hvilken type humor/konsepter etc. som slår an - og hva som slettes ikke gjør det. Jeg ser for meg at en slik stemmegiving kan være åpen for alle besøkende, mens kommentar-funskjonen forbeholdes innloggede brukere som i dag. På denne måten ville poengsnittet gitt en overflatisk tilbakemelding på en stripes kvalitet, mens kommentarfeltet gir mulighet til å utdype/komme med konstruktiv kritikk. Videre kan man tenke seg oversikter over "dagens beste stripe/serie" og "ukas- og månedens beste" etc. hvor seriene med høyest snitt figurerer.

nilso, 14.07.2007, 13:06


Jeg er ikke enig, jeg tror at hvis vi begynner å stemme på hverandre blir det helt feil. Det eneste en serie som f.eks får et snitt på 2.3 får ut av det er at man føler at serien er dårlig og det hjelper ingenting, iallefall ikke på selvfølelsen. Jeg vet at hvis jeg hadde fått en dårlig karakter så ville virkningen antageligvis virke negativ. Vi burde løfte hverandre opp isteden for at noen blir dyttet i gjørma.
Netterserier.no burde være et sted for tilbakemeldinger og konstuktiv kritikk og ikke et sted hvor man setter hverandre i bås.

englefjes, 14.07.2007, 13:20


Men poengsnittet vil jo sannsynligvis variere fra stripe til stripe. Dersom du for eksempel legger ut ti striper, vil kanskje snittet variere fra f.eks. 2.3 til 4.7. Da vil man jo få mulighet til å bla i arkivet og vurdere "hva gjorde jeg riktig her?"/"hva gjorde jeg feil her?"

nilso, 14.07.2007, 13:47


javel.. men la oss si at det står 2.3 på en stripe, da. Ja, det er noe galt med den, men sier karakteren deg noe om hva som er galt? nei.

englefjes, 14.07.2007, 13:56


Der har jeg en liten Idè... Vi kunne jo ha laget et "Newgrounds" system da.. Sånn at du må gi karakter for forskjellige ting som : Humor, stil, strek (tegning), farger, poeng etc.

Odd-Ragnar, 14.07.2007, 15:28


Noen spennende meninger fra Nilso der, karakterer hadde vært morsom. Og til den unge frøken; det skal vel ikke være noe koseklubb dette her. Hvis man ønsker å legge ut noe for kommentarer så får man tåle å bli trukket ned...spesielt hvis det er der man hører hjemme. Jeg har sagt det før, ingen vits i å lulle kunstnerne inn i et rosenrødt skjær, da kommer det som et sjokk når de vil prøve å publisere det. Og alvorligt, er det ikke det de fleste vil her?? En kan jo også begynne å tro at 0 kommentarer er en slags "dårlig karakter".

hepster, 14.07.2007, 15:44


Og hvorfor skal man på død og liv overanalysere alle kommentarer, det må kunne være mulig å si at man ikke liker noe uten at det er noe spesielt å putte fingeren på.

hepster, 14.07.2007, 15:46


I vinter en gang hadde Olaf og jeg en samtale over telefon om videreutvikling av nettserier.no og et alternativ til den betalingstopplisten som var på disse sidene en gang. Jeg foreslo et karaktersystem a la det nilso beskriver, men Olaf var skeptisk da han fryktet at det ville føre med seg "deiligst.no"-tendenser: hvis du ikke gir terningkast seks er du en drittsekk. Den kan jeg forstå. Likevel, jeg er for et slikt system. Kanskje ikke poenggiving av hver enkelt stripe, men en samlet karakter som hver enkelt bruker kan forandre når en måtte ønske. Uansett, det er noe som allerede er tatt opp, og jeg vet Olaf fortsatt har forslaget inne til vurdering.

Når det gjelder min aktivitet her inne: jeg er veldig opptatt for tiden. Jeg holder på å ferdigstille det nye Mira-albumet, samt at jeg hadde deadline på et par striper til Steinkjerfestivalens festivalavis for et par timer siden (jeg rakk det!). Men når jeg er innom så er det sjelden jeg vet hvordan jeg vil formulere meg. Jeg mener at en bør kommentere konstruktivt. Når en mener noe ikke holder mål så synes jeg det er på sin plass å komme med forslag til hva som kunne bli gjort annerledes, ellers er kommentaren like lite verdt som ingen kommentar. Jeg har ingen problemer med å være krass mot noen, det er jeg stadig vekk fordi jeg vil andre skal være like dønn ærlige med meg. Men det var ikke setningen "dette var ikke så bra" fra Sigbjørn Stabursvik i 2000 som gjorde at jeg begynte å tegne bedre serier, det var setningen som kom etterpå "kanskje det hadde blitt bedre hvis du...". Det var den jeg lærte av. Er det ikke for å la serieskaperene utvikle seg? Men så er det baksiden av å gi et fyldig svar - det krever at en setter seg ned og tenker igjennom hva en skriver, og det har ikke jeg hatt tid til i det siste. Dessverre.

Men jeg er motstander av å la det bli mulig å kommentere uten å være innlogget. Da vil det bli lettere for pøblene å komme inn og lage kvalm uten at det byr på konsekvenser for dem. Ja, de kan registrere seg med en "falsk" e-postadresse og lage kvalm, men det er litt mer arbeid i det og da blir det så de ikke gidder likevel. Dessuten - dersom man har noe negativt å si om en serie her inne, så bør en ha baller til å kunne stå for den uten å gjemme seg bak et falskt navn o.l.

God sommer til deg også, hepster ;)

Arne Bye, 14.07.2007, 17:30


Vel,å dømme etter kommentarene så er det lite baller:)Man er nok redd for å miste noen favorittpoeng.

hepster, 14.07.2007, 18:43


Fy søren! dette er så typisk meg, men herlighet Hepster! Jeg er helt enig med deg når det gjelder konstruktiv kritikk, men jeg er ikke enig i det du sier. Jeg tror et karaktersystem ville hatt negativ virkning, fordi jeg mener at det burde være flere tegneserieskapere i norge og å trykke hverandre ned ikke hjelper på det. Man må være krass der hvor det trengs fordi det gjør at serien FORBEDRES. Noen ganger kommer jeg over kommentarer på nettserier hvor det står: "den var stygg" som regel blir den kommentaren svart med:"Det er helt greit at du ikke liker en stripe, men hva med å fortelle meg HVORFOR du ikke liker den" å få et karakter sier meg ingenting.

englefjes, 14.07.2007, 19:10


beklager min grusomme norsk i det forrige innlegget

englefjes, 14.07.2007, 19:15


Jeg for min del må bare innrømme at jeg ikke har noen unnskyldning for ikke å skrive kommentarer... Skal prøve å skjerpe meg. Når det gjelder karakterforslaget vet jeg ikke om jeg synes det er noen god ide. Selv ville jeg nok ikke brydd meg så veldig mye m jeg fikk noen dårlige karakterer, men folk er jo forskjellige, og det ville sansynligvis tatt motet fra mange andre serieskapere her inne. Og slik skal det ikke være her på nettserier. Det skal være åpent for alle, uansett nivå, og et karaktersystem tror jeg kunne fått enkelte til å føle at de var "for dårlige" til å legge ut ting her. Mange av brukerne her på siden er veldig unge, og helt i startfasen rent tegneseriemessig. Kanskje ender man opp med å ta motet fra folk som i utgangspunktet har mye talent. Det er umulig å si om en tolvåring som nettopp har begynt med tegneserier kommer til å utvikle seg til å bli veldig flink om noen år. Nettserier er en måte å okmme inn i miljøet på, få hjelp fra andre, som kanskje er mer erfarne enn deg selv, og booste dine egne ferdigheter som serieskaper, og et karaktersystem frykter jeg kan ødelegge dette for noen.

Men jeg skal prøve å bli flinkere til å gi konstruktiv kritikk selv, for jeg vet at jeg er alt for dårlig til å kommentere andre serier.

herr_lommelun, 15.07.2007, 11:29


Jeg ser at et slikt karaktersystem kan få negative konsekvenser også, men litt av poenget er jo at karaktersnittet vil variere fra stripe til stripe. Jeg tror ikke en tolvåring blir spesielt lei seg over å f.eks. 2.3 på én stripe, dersom hun eller han får 4.7 på den neste. Tvert i mot ville det være mulig å lære noe av det, - særlig dersom folk benytter kommentar-funksjonen i tillegg og gir utdypende konstruktiv kritikk. Jeg tror kanskje også at et karaktersystem ville føre til at folk kommenterte mer og oftere. (Når det gjelder min egen kommentering av andres serier får jeg prøve å komme sterkere tilbake når jeg etterhvert er ferdig med å flytte).

nilso, 15.07.2007, 12:13


Jojo, men det vil sansynligvis også skje en gang i blandt at det kommer en serie som får veldig dårlig karakter på hver eneste stripe, rett og slett fordi at den er dårlig, men litt av poenget med nettserier er jo at alle skal kunne føle seg velkomne her. Selv om de ikke er særlig flinke så er jo dette fortsatt hobbyen deres. I kommentarer kan man skrive både positivt og negativt, og ikke minst formulere det så "snilt" som mulig, mens en karakter er bare et tall. Den sier egentlig ingenting om serien annet enn at den er god eller dårlig. Det blir omtrent det samme som å skrive kommentarer som "buuu så dårlig" eller "haha, så bra!"

Jeg ser faktisk ikke helt poenget med det.

herr_lommelun, 15.07.2007, 12:32


Jeg tror mange ønsker kommentarer, og da er det bedre med buu/bra enn ingenting. "0" kommentarer må jo være enda verre. Kunst/tegneserier er svært subjektivt, og fordi mange ikke liker en serie kan den ha kunstneriske kvaliteter, men da snakker vi smal kunst versus kommersiell. Skal man selge noe eller imponere kunsteliten? Tror ikke det siste er så aktuelt bland tegneserieskapere flest. Til eksmpel fikk Karine Hålands serie mye pepper på pondusbloggen under avstemning på beste biserie. Det er likevel en serie med mange kvaliteter som foretrekkes av mange redaktører. Tåler man vikelig ikke et slags poengsystem?, terningkast anmeldelser er jo gjengs overalt.

hepster, 15.07.2007, 12:57


Jeg har ingen tro på at terningkast på hver enkelt stripe vil gjøre ting bedre for noen som helst. Det er kun et tall som hjelper like lite som "du suger". Det vi (ja jeg sier "vi") må bli flinkere på er å gi beskrivende kommentarer. Terningkast hører hjemme i Ludo.

Jeg liker ikke terningkast i anmeldelser heller. Det er så intetsigende.

Forslaget mitt om poenggiving tidligere var for å generere en alternativ toppliste, og var således ikke beregnet for å gi poeng på hver enkelt stripe med på hele serien samlet. En slags "guide" til nye lesere om hvilke serier som er best likt her inne.

Arne Bye, 15.07.2007, 13:11


Poenggiving for hele seriene er i hvert fall bedre enn karakterer for hver stripe. Og det kunne selvsagt ha vært interessant å se hvordan en slik toppliste ville se ut. Det vil jo egentlig ikke være noe verre enn favorittsystemet vi har nå, men karakterer for hver stripe blir som sagt litt voldsomt.

Og Hepster: Vi skal huske på at dette ikke er et forlag. Man kan ikke vurdere alle seriene her inne opp imot "profesjonelle" serier. De aller fleste som legger ut ting på nettserier har det som hobby. Det er ikke meningen at dette skal være en konkurranse, folk gjør det fordi de synes det er gøy, men det er slettes ikke alle her inne som har ambisjoner om å ta tegneseriene sine lenger enn til nettserier. Det er bedre å støtte de forskjellige serieskaperne med konstruktiv kritikk, ris eller ros, enn å vurdere seriene deres med tall.

herr_lommelun, 15.07.2007, 15:01


Det er da ganske vanlig med poeng for ting publikum legger inn mange steder, som you tube etc, bare morsomt det. Alle som legger inn ting her ønsker vel at noen skal mene noe selv om de ikke har ambisjoner om å bli den nye M el.l

Alfred Hansen, 15.07.2007, 15:47


Det ser ut som det eneste vi er enige om er at vi er uenig:)Dette var iallefall mine synspunkter, det er opp til hr Solstrand å avgjøre. Ser fram til Mira albumet fra Arne;)

hepster, 15.07.2007, 19:14


OPPFORDRER ALLE til å trykke på navnet til de forskjellige, da kommer SISTE KOMMENTARER opp. Her er mange som har KUN kommentarer til seg selv eller i overveiende flertall. GI OG FÅ, er ikke det en del av samarbeidet på nettsiden? JEG kommer iallefall til å være restriktiv med kommentarer til dem som er så egoistisk at de ikke gidder å bruke noen sekunder på andre. Det burde jo vært en egen KOMMENTATOR liste...Kanskje jeg lager en :-

hepster, 16.07.2007, 18:10


Haha.. Gærning :)

Mads, 17.07.2007, 12:43


Mads franzen: Av siste egne 30 kommentarer har han gitt 17 til andre og resten til seg selv...det er ikke så verst, selv om han har mottat betydelig flere fra andre:-)

hepster, 17.07.2007, 16:07


"Mads Frantzen - Ikke verst!" ™

Mads, 18.07.2007, 15:39


Gå til bloggoversikta

Gå tilbake til hovudsida

nettserier.no blir drive av Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. E-post: post@nettserier.no. Vevmeister: Olaf Moriarty Solstrand.